Diriku


"Ya Allah, Engkau lebih mengetahui keadaan diriku daripada diriku sendiri dan aku lebih mengetahui keadaan diriku daripada mereka yang memujiku.

Salam Ukhuwah Fillah Abadan Abada

Wednesday 22 May 2013

Memerangi Nafsu dan Syaitan



Nafsu Musuh Utama Manusia yang tidak kelihatan
  dan perlu di lawan...

Memerangi Nafsu dan Syaitan

Sudah semestinya orang yang berakal memerangi keinginan nafsu dengan lapar. Hanya lapar dapat menundukkan musuh-musuh Allah.
Rasulullah SAW telah bersabda:
            “Sesungguhnya syaitan itu menjalar dalam tubuh manusia bagaikan aliran darah. Maka bendunglah aliran itu dengan lapar!”

            Sesungguhnya manusia yang paling dekat dengan Allah kelak pada hari Kiamat adalah orang yang paling kuat menahan lapar dan hausnya. Dan bahayayang paling besar bagi manusia adalah syahwat perut. Sebab itulah Adam dan Hawa dikeluarkan dari Darul Baqa ke Darul Fana. Allah telah melarang keduanya memakan (buah) pohon. Namun mereka tidak tahan membendung keinginannya sehingga memakannya. Dan pada dasarnya perutlah sebagai sumber segala syahwat.
            Sebahagian ulama mengatakan, “Barangsiapa telah dikuasai oleh nafsunya, maka dia akan menjadi hamba syahwatnya. Ia merengkuk dalam penjarakegilaannya. Dan hatinya semakin lalai. Barangsiapa menyiram bumi tubuh ini dengan syahwat, bereti dia telah menanam ‘pohon’ penyesalan dalam hatinya”.
            Sesungguhnya Allah menciptakan makhluk ada tiga bahagian. Dia menjadikan Malaikat hanya diberikan akal, tanpa diberi syahwat. Lalu Dia menjadikan haiwan yang dibekali syahwat tanpa diberi akal dan Allah menjadikan manusia dengan diberi akal dan syahwat. Jika seseorang telah mengalahkan akaalnya, maka haiwan lebih baik daripada dia. Namun barangsiapa menggunakan akal dan menundukkan syahwatnya, tentulah dia lebih baik daripada Malaikat.
            Ibrahin al Khawas telah meriwayatkan: Pada suatu ketika aku ke Gunung Lukam, ingin sekali aku mengambil buah delima. Kemudian ku ambil satu dan kupecahkan. Namun apabila kumakan sedikit berasa masam. Maka kutinggalkan sahaja buah delima itu. Kemudian aku melihat seorang lelaki jatuh tersungkur dikerumuni yang menggigit. Lalu aku menegurnya, “Assalamualaikum”. Dia menjawab, “Waalaikumsalam, wahai Ibrahim”. Kutanya dia, “Bagaimana engkau mengenalku?” Dia menjawab, “Barangsiapa yang makrifatkepada Allah tidak ada suatu samar baginya”. Lalu aku mengatakan, “Kulihat engkau istimewa di sisi Allah. Mengapa engkau tidak memohon agar selamat dari gigitan lalat itu?” Dia menjawab, “Aku pun melihat engkau mempunyai keistimewaan di sisi Allah. Lalu mengapa engkau tidak memohon agar selamat dari syahwat (keinginan) terhadap delima? Sesungguhnya lazatnya delima dapat mengakibatkan seseorang menderita di Akhirat. Sedangkan gigitan lalat hanyalah terasa di dunia saja. Gigitan lalat pada nafsu sedangkan gigitan syahwat itu pada hati!” Kemudian aku pun berlalu dari situ.
            Syahwat dapat membuatkan raja menjadi hamba. Sedangkan sabar akan membuatkan budak menjadi raja. Tidakkah engkau dengar kisah Yusuf as dengan Zulaikha? Yusuf menjadi raja Mesir sebab kesabarannya. Dan Zulaikha menjadi hina, fakir dan lemah kerana syahwatnya. Zulaikha tidak sanggup menahan cintanya kepada Yusuf.
            Diceritakan bahawa Abul Hasan Ar Razi bermimpi bertemu dengan ayahnya dua tahun setelah dia meninggal. Dia mengenakan pakaian daripada aspal. Kemudian Abu Hasan bertanya, “Wahai ayahku, betapa aku melihat engkau seperti ahli Neraka”. Lalu dia menjawab, “Wahai anakku, nafsukutelah menyeret aku ke Neraka. Maka takutlah engkau wahai anakku, terhadap tipuan nafsumu”.
            Sungguh aku diuji empat perkara.
            Selalu menjeratku dalam binasa.
            Iblis, dunia, nafsu dan syahwat.
            Bagaimana selamat, sedangkan mereka musuh semuanya.
            Kulihat syahwat dan keinginanku.
            Hatim al-Ashom berkata, “Nafsu tempat peristirehatanku, ilmu adalah pedangku dan dosa adalah kegagalanku sedangkan syaitan itu musuhku. Aku dikhianati oleh nafsuku”.
            Sebahagian ahli Makrifat berkata jihad itu ada tiga macam. Pertama, jihad melawan orang-orang kafir. Ini jihad lahir. Sebagaimana termaktub dalam firman Allah:
            “Mereka berjihad di jalan Allah…”
(Q.S. Al Maidah:54)

Kedua, berjuang menghadapi orang-orang yang menyebarkan ilmu dan hujah yang batil. Seperti yang tersebut dalam firman Allah:
            “Dan berbalahlah(berdebatlah) dengan mereka dengan jalan yang terbaik”.
(Q.S. An Nahl:125)

            Ketiga, berjihad melawan nafsu yang sentiasa menyeret pada kejahatan seperti yang difirman Allah:
            “Dan orang-orang yang berjuang dalam (menunaikan hak) Kami, nescaya Kami tunjuki mereka ke jalan Kami…”
(Q.S. Al Ankabut:69)

Dan Rasulullah SAW bersabda:
            “Jihad yang paling utama adalah memerangi nafsu”

            Sesungguhnya para sahabat ketika pulang dari berperang menghadapi kaum kuffur, mereka berkata, “Kita baru pulang dari perang yang menuju ke perang yang lebig besar”. Ini kerana besar lantaran jihad tersebut bersifat terus-menerus. Sedangkan menghadapi kaum kuffur hanyalah sekejap dan jelas kelihatan. Sedangkan menghadapi nafsu syaitan tidak kelihatan. Padahal menghadapi musuh yang jelas kelihatan lebih mudah daripada musuh yang tidak kelihatan. Di tambah lagi syaitan mempunyai pembantu di pihak kita, iaitu hawa nafsu. Sedangkan kaum kuffur tidak mempunyai pembantu pada pihak kita. Jika engkau Berjaya membunuh orang kafi, kamu akan mendapat harta rampasan. Namun jika engkau terbunuh engkau akan mendapat Syurga. Padahal jelas engkau tidak akan dapat membunuh syaitan. Tetapi jika engkau dikalahkan oleh syaitan tentu akan mendapat seksa daripada Allah.
            Sebagaimana dikatakan, “Barangsiapa kehilangan kuda sewaktu ia berperang, sekurang-kurangnya kudanya jatuh ke tangan kuffar. Tetapi barangsiapa kehilangan iman, tentulah dia mendapat kemarahan Allah. Dan barangsiapa tertangkap oleh pihak kuffar, tidak akan tangannya diikat di leher. Kakinya tidak akan diikat. Perutnnya tidak dibiarkan lapar dan tidak dibogelkan. Tetapi siapa yang jatuh ke dalam kemarahan Allah, mukanya akan menjadi hitam. Tangannya diikat ke leher dengan rantai. Kakinya diikat dengan tali api. Bahkan makanan, minuman dan pakaian adalah api”.

No comments:

Post a Comment